loading...
kejran news
عبدالباری خلیلی بازدید : 18 1393/07/27 نظرات (0)
قلب یک نوزاد خارج از بدنش
قلب یک نوزاد خارج از بدنش

یک زن هندی نوزادی به دنیا آورد که قلب او خارج از بدنش قرار دارد، این نوزاد مبتلا به یک ناهنجاری شدید و نادر اکتوپی قلبی است. 
به گزارش آوا به نقل از منابع خبری، «پریانکال پال» زن جوان ۲۴ ساله هندی برای ولادت/ زایمان به شفاخانه منتقل شد؛ نوزادی که به دنیا آورد مبتلا به یک ناهنجاری شدید و نادر اکتوپی قلبی است؛ قلب وی بیرون از بدن قرار گرفته بود.
به گفته داکتران زنده ماندن نوزادانی با این نوع بیماری یک در میلیون است، در واقع ۹۰درصد این نوزادان بعد از به دنیا آمدن یا پس از سه روز می‌میرند و شانس زنده ماندن آنها بسیار کم است، بیشترین مرگ و میر پس از عفونت، هیپوکسمی یا نارسایی رخ می‌دهد.

عبدالباری خلیلی بازدید : 32 1393/02/20 نظرات (0)
بدون اینترنت، 'چت' کنید
بدون اینترنت،
اپلیکیشن‌های چت با وجود محبوبیت فراوانشان همگی دچار یک نقص هستند، و آن اینکه اگر سوار قطار زیرزمینی/ مترو شوید، یا به دامان طبیعت بروید، و یا در وضعیتی قرار بگیرید که مقامات حکومتی شبکه‌های موبایل را مسدود کنند، به احتمال زیاد ارتباطتان قطع می‌شود.
حالا یک فناوری جدید این امید را ایجاد کرده که در موقع عدم دسترسی به شبکه هم به دارندگان تیلفون‌های هوشمند امکان ادامه گفتگوهایشان را بدهد. این فناوری با تحسین فراوانی مواجه شده، و بسیاری آن را انقلاب دوم در صنعت تیلفون‌های همراه خوانده‌اند.
شبکه توری (Mesh) از آن دست اصطلاحات فنی است که اگر در ضمن مکالمه‌ای آن را بکار ببرید، با نگاه‌های متعجب زیادی روبرو خواهید شد. اما در چند ماه اخیر، نگرانی‌های بی‌سابقه از شنود ارتباطات اینترنتی از سوی حکومت‌ها و نصب فناوری جدید روی آخرین نرم‌افزار موبایل اپل، یعنی آی‌اواس ۷، به این معنا بوده که این پروتکل ارتباطاتی نوظهور به موضوع بسیاری از بحث‌ها تبدیل شده است. اما این همه سر و صدا برای چیست؟
عبدالباری خلیلی بازدید : 31 1393/02/12 نظرات (0)
تشدید درگیری ها در اوکراین قیمت نفت را افزایش داد
تشدید درگیری ها در اوکراین قیمت نفت را افزایش داد
تشدید درگیری بین ارتش اوکراین و یک گروه طرفدار روسیه در شرق این کشور که به نگرانیهای موجود در مورد اخلال در تامین انرژی دامن زد، روز جمعه باعث افزایش قیمت نفت شد. 
 قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در آینده تقریبا با یک دلار افزایش به بالای ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. غرب تهدید کرده است که تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع خواهد کرد، اما تاکنون ، تدابیر امریکا و اتحادیه اروپا بر جریان گاز یا نفت منطقه تاثیر نگذاشته است. 
 شورشیان طرفدار روسیه روز جمعه ضمن سرنگون کردن دو بالگرد اوکراین دو خدمه آن را کشتند و این در حالی است که نیروهای ارتش اوکراین محاصره شهر اسلاویانسک را که در کنترل جدایی خواهان قرار دارد تنگ تر کرده اند. 
مسکو تهاجم ارتش اوکراین را تهاجم ˈ جنایتکارانه ˈ کی یف توصیف کرده که امید به برقراری صلح را از بین برده است. 
قیمت نفت خام برنت که در پایان بازار روز پنجشنبه لندن به پایین ترین سطح خود از یازدهم آوریل رسیده بود روز جمعه ۶۰ سنت بالاتر از قیمت بشکه ای ۱۰۸ دلار قرار گرفت. 
این در حالی است که باوجود خشونتهای جاری در اوکراین شرکتهای نفتی امریکا کماکان در حال سرمایه گذاری در این کشور هستند. 
ˈ یوری بویکو ˈ که در دوران حکومت ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین وزیر انرژی بود و اکنون نامزد ریاست جمهوری است کماکان در حال تسهیل مذاکرات بین دولتهای روسیه و اوکراین و همچنین مدیران اجرای سطح بالای شرکت های بزرگ نفتی امریکا و غرب است. 
انتشار داده های امریکا مبنی بر افزایش تقاضا برای نفت و همچنین صدور بیشتر نفت لیبی که پیش از این به مشکل خورده بود از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت خام هستند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 21 1393/01/28 نظرات (0)
مدل جدید موتر فورد موستانگ به نمایش گذاشته شد
مدل جدید موتر فورد موستانگ به نمایش گذاشته شد

انتظار شیفتگان موتر به سر رسید و شرکت فورد سرانجام مدل جدید موتر افسانه ای موستانگ را به نمایش گذاشت.
 مدیران موترسازی فورد آسمان نیویارک و بالای برج امپایر استیت را برای به نمایش گذاشتن این موتر انتخاب کردند.
پنجاه سال قبل این موتر در همین برج و در نمایشگاه جهانی نیویارک عرضه شد.
این بار هم مهندسان فورد برای به نمایش درآوردن این موتر در بالای برج امپایر آن را تکه تکه کردند و در طبقه هشتاد و ششم برج، قطعات آن را به هم وصل کردند.
جورج سامولسکی، مدیر طراحی تولید فورد می گوید: تفاوت اصلی این موتر و موتری که پنجاه سال پیش تولید شده بود، اندازه آنها است. آنها توانستند آن موتر را به چهار قسمت منفک کنند اما ما باید این موتر را به شش قسمت مجزا منفک می کردیم تا بتوانیم آن را از طریق آسانسو به بالای ساختمان بیاوریم.
پنجاه سال قبل و زمانی که هنوز موتر کالایی لوکس به شمار می رفت، بیش از نیم میلیون نفر در سال اول عرضه این موتر آن را خریدند. فورد امیدوار است که مدل جدید موستانگ بتواند موفقیت خیره کننده نیم قرن قبل را تکرار کند.

عبدالباری خلیلی بازدید : 24 1393/01/28 نظرات (0)
کشف خطرات جدید مبایل و تبلت
کشف خطرات جدید مبایل و تبلت
نتایج تحقیقات جدید حاکی از افزایش خطرات وسایل ارتباطی همراه مانند مبایل و تبلت برای سلامتی و لزوم اجرای اقدامات فوری به منظور محدود سازی این خطر است.
 کار گروه BioInitiative هفته جاری گزارش روز رسانی شش ماهه خود را با بررسی مطالعات علمی انجام شده از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ منتشر کرد.
این کارگروه اعلام کرده است: تحقیقات جدید طی دو سال اخیر نگرانی های داکتری را در مورد بروز تومورهای مغزی بدخیم ناشی از تلفن همراه تشدید کرده است.
"لنارت هاردل" از دانشگاه اوبرو سوئد می گوید: الگوی پایداری از خطر روز افزون برای ابتلا به گلیوما( نوعی تومور بدخیم مغزی) و نوروم اکوستیک (نوعی تومور خوش خیم عصب شنوایی) ناشی از استفاده از تلفن های همراه و بی سیم وجود دارد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 16 1393/01/28 نظرات (0)
حادثه ترافيكي در غزني ۴ كشته برجای گذاشت
عکس آرشیف
عکس آرشیف
 مقام هاي محلي ميگويند که حادثه ترافيكي در غزني چهار كشته و يك زخمي برجای گذاشته است. 
 محمدعلي احمدي؛ معاون والي غزني ميگويد که اين حادثه صبح امروز در مسير شاهراه غزني – قندهار در منطقه موسوم به ملا نوح باباي ولسوالي قرباغ غزني به وقوع پيوست.
 در این سانحه یک موتر نوع سراچه با تيلري برخورد كرده است. 
قربانیان این حادثه سرنشینان موتر سراچه می باشند 
وي با بیان اینکه در این حادثه چهار نفر ازجمله یک زن و کودک جان خود را از دست داده اند، دليل آن را تيز راني موتر سراچه عنوان کرد. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 14 1392/12/21 نظرات (0)
ارزش پول افغانی در مقابل ارز های خارجی
ارزش پول افغانی در مقابل ارز های خارجی
بهای پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی افزایش یافته است. 
براساس معلومات داده شده اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی امروز چهار شنبه ۲۱ حوت ازاین قرار است. 
یک دالر امریکایی خرید ۵۷.۴۰ افغانی، فروش، ۵۷.۴۵ افغانی. 
یک پوند انگلیسی خرید ۹۵ افغانی، فروش،۹۵.۵ افغانی. 
یک یورو خرید ۷۹.۴۰ افغانی، فروش،۷۹.۴۵ افغانی. 
هزار تومان ایرانی خرید ۱۸.۸۰ افغانی، فروش،۱۹.۸۵ افغانی. 
هزار کلدار پاکستانی خرید ۵۷۵ افغانی، فروش، ۵۸۰ افغانی. 
هزار کلدار هندی خرید ۹۳۰ افغانی، فروش،۹۳۵ افغانی. 
یک درهم امارات خرید ۱۵.۶۵ افغانی، فروش، ۱۵.۷۰ افغانی. 
یک دالر کانادایی خرید ۵۱.۴۰ افغانی، فروش، ۵۱.۴۵ افغانی. 
یک دالر آسترالیایی خرید ۵۱.۶۰ افغانی، فروش، ۵۱.۶۵ افغانی. 
یک ین چین خرید ۹.۳۵ افغانی فروش، ۹.۴۰ افغانی. 
هزارین جاپان خرید ۵۵۵ افغانی، فروش،۵۶۰ افغانی. 
گفتنی است نرخ اسعار خارجی در سرای شهزاده هر لحظه در حال تغییر می باشد. 
همچنان به گفته طلا فروشان شهر کابل، نرخ طلا در بازار کابل نیز از این قرار است، یک گرام طلاى بحرینی ۲۲۷۰ افغانی، يك گرام طلاي كويتی ۲۶۲۰ افغانی، يك گرام طلاي سنگاپوری ۲۳۲۰ افغانی، یک گرام طلای روسی ۱۶۲۰ افغانی ويک گرام طلاى ايرانى ۱۷۲۰ افغانی به فروش میرسد. 
قابل ذکر است که قیمت یک انس طلا در بازار های جهانی ۱۳۵۹ دالرمی باشد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 33 1392/12/20 نظرات (0)
تکنالوژی جدید برای مقابله با زمین لرزه
تکنالوژی جدید برای مقابله با زمین لرزه
زمین لرزه موجب مرگ افراد و باعث خرابی ساختمانها و جادهها می شود. اما آیا با استفاده از تکنالوژی بویژه تکنالوژی کمپیوتری راهی برای حفاظت از سازه های شهری و شهرها در مقابل خطر زلزله وجود دارد؟ 
زمین لرزه را نمی توان پیش بینی و از وقوع آن پیشگیری کرد. اما با استفاده از تکنالوژی جدید می توان از میزان مقاومت و آمادگی بناها و سازه های شهری اطمینان حاصل کرد. 
 در آزمایشگاهی در ایتالیا قدرت دو ستون پل مورد آزمایش قرار می گیرد. بیشتر پُلهای پنجاه سال گذشته بر اساس رعایت قواعد مربوط به حفاظت از بناها در مقابل وقوع زلزله ساخته نشده اند. 
تعدادی حسگر و کمره با ظرفیت وضوح بسیار بالا روند تغییر شکل پایه های پل در جریان آزمایش را ثبت می کنند. داده های این آزمایش برای تعیین روشها و ساخت دستگاههای اندازه گیری خطر زمین لرزه، در اتحادیه اروپا به کار می آیند.
آرتور پینتو وییرا، رییس پروژه از آزمایشگاه اروپایی سنجش و ارزیابی ساختاری می گوید: «هدف اصلی پروژه تبدیل شدن به یک مرجع و نمونه برای عملیاتهای بزرگتر و وسیعتر است که برای محافظت و بالابردن مقاومت سازه های شهری مانند پُلها در مقابل زمین لرزه در اروپا به مرحله اجرا در خواهند آمد.» 
مارتین پولیانشک، محقق می گوید: «یک زمین لرزه ممکن است ۱۰، ۱۵ و یا ۲۰ ثانیه طول بکشد اما اینجا در این آزمایشگاه، شبیه سازی و آزمایش ما ۳، ۴ و یا حتی ۵ ساعت ادامه دارد. این موضوع به ما اجازه می دهد تا روند تحول خسارت و خرابی در جریان زلزله مورد مطالعه قرار گیرد.»
آیا باید با مدرنیزه کردن پلهای قدیمی مقاومت آنها را در برابر زمین لرزه بالا برد و یا اینکه تعمیر آنها پس از وقوع زلزله خرج کمتری خواهد داشت؟ با مدلهای کمپیوتری مجازی قادر خواهیم بود بهترین راه حلها را با هر مورد خاص انطباق دهیم.
عبدالباری خلیلی بازدید : 27 1392/12/19 نظرات (0)
انفجار در ولسوالی ادرسکن نه کشته و زخمی برجای گذاشت
انفجار در ولسوالی ادرسکن نه کشته و زخمی برجای گذاشت
 در اثر انفجار در ولسوالی ادرسکن این ولایت، دست کم نُه تن از جمله افراد ملکی کشته و زخمی شدند.
سمیع الله قطره؛ قوماندان امنیه ولایت هرات با تایید خبر فوق می گويد: در اثر انفجار در منطقه"بازار"ولسوالی اردسکن ۲سرباز پولیس کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده اند.
این رویداد زمانی به وقوع پیوست که منفجره جاسازی شده در یک موتر سایکل هنگام عبور موتر حامل نیروهای امنیتی منفجر شد.
در این انفجار همچنین ۶غیر نظامی نیز مجروح شدند.
قطره گفت که در رابطه با این قضیه چهار نفر از سوی پولیس بازداشت و تحت بازرسی قرار دارند. 
طالبان مسلح تاکنون در این باره اظهار نظرنکرده است. 
این درحالیست که امروز نیروهای امنیتی مقدار زیادی مواد انفجاری را از ناحیه نهم شهر هرات که در داخل یک گاری دستی جاسازی شده بود، کشف و خنثی کردند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 21 1392/12/19 نظرات (0)
ارزش پول افغانی در مقابل ارز های خارجی
ارزش پول افغانی در مقابل ارز های خارجی
بهای پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. 
صرافان سرای شهزاده کابل می گويد: ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی امروز دوشنبه ۱۹ حوت از این قرار است. 
یک دالر امریکایی خرید ۵۷.۴۵ افغانی، فروش، ۵۷.۵۰ افغانی. 
یک پوند انگلیسی خرید ۹۵.۷۰ افغانی، فروش،۹۵.۷۵ افغانی. 
یک یورو خرید ۷۹.۷۰ افغانی، فروش،۷۹.۷۵ افغانی. 
هزار تومان ایرانی خرید ۱۹ افغانی، فروش،۱۹.۵ افغانی. 
هزار کلدار پاکستانی خرید ۵۶۲ افغانی، فروش، ۵۶۷ افغانی. 
هزار کلدار هندی خرید ۹۳۰ افغانی، فروش،۹۳۵ افغانی. 
یک درهم امارات خرید ۱۵.۷۰ افغانی، فروش، ۱۵.۷۵ افغانی. 
یک دالر کانادایی خرید ۵۱.۶۰ افغانی، فروش، ۵۱.۶۵ افغانی. 
یک دالر آسترالیایی خرید ۵۱.۹۰ افغانی، فروش، ۵۱.۹۵ افغانی. 
یک ین چین خرید ۹.۴۵ افغانی فروش، ۹.۵۰ افغانی. 
هزارین جاپان خرید ۵۵۵ افغانی، فروش،۵۶۰ افغانی. 
گفتنی است نرخ اسعار خارجی در سرای شهزاده هر لحظه در حال تغییر می باشد. 
همچنان به گفته طلا فروشان شهر کابل، نرخ طلا در بازار کابل نیز از این قرار است، یک گرام طلاى بحرینی ۲۲۵۰ افغانی، يك گرام طلاي كويتی ۲۶۰۰ افغانی، يك گرام طلاي سنگاپوری ۲۳۵۰ افغانی، یک گرام طلای روسی ۱۶۰۰ افغانی ويک گرام طلاى ايرانى ۱۷۰۰ افغانی به فروش میرسد. 
همچنان قابل ذکر است که قیمت یک انس طلا در بازار های جهانی ۱۳۳۲ دالرمی باشد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 7 1392/12/19 نظرات (1)


به مناسبت مراسم خاک سپاری مارشال فهیم
سه شنبه رخصتی عمومی اعلام شد
سه شنبه رخصتی عمومی اعلام شد
وزارت کار امور اجتماعی، فردا سه شنبه مورخ ۲۰ حوت به مناسبت مراسم خاک سپاری مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول رئیس جمهور رخصتی عمومی اعلام کرده است.
در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، کمیسیونی را برای برگزاری مراسم تشییع جنازه و تدفین محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری تعیین کرده است. 
در فرمان رئیس جمهوری افغانستان از این کمیسیون خواسته شده تا مقدمات برگزاری "مراسم خاص دولتی" برای تشییع جنازه، تدفین و فاتحه‌خوانی آقای فهیم در کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان را فراهم کند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 13 1392/12/18 نظرات (0)
در پی درگذشت معاون رئیس جمهور کرزی؛
اعلام عزای عمومی در افغانستان
اعلام  عزای عمومی در افغانستان
محمد قسیم فهیم معاون اول رئیس جمهور کرزی  به دلیل سکته دار فانی را وداع گفت.
مارشال فهیم معاون اول رئیس جمهور کرزی به دلیل سکته درگذشت.
سخنگوی ریاست جمهوری نیز این خبر را تأیید کرده و گفته است که دولت سه روز  عزای عمومی اعلام کرده است.
نزدیکان مارشال فهیم نیز خبر فوت ایشان را تأیید  و دلیل مرگ آقای فهیم را سکته اعلام کرده اند.
لازم به ذکر است که فهیم چند سالی به مرض شکر مبتلا بوده و گفته می شود که دلیل اصلی مرگ ایشان نیز مرض شکر باشد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/17 نظرات (0)
نگرانی از مشکلات انتخابات در ۶۲ ولسوالی کشور
نگرانی از مشکلات انتخابات در ۶۲ ولسوالی کشور
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که پس از یک نشست سه روزه با مسوولان ولایتی ‌این نهاد، دریافته است که نگرانی‌های در راستای انتخابات وجود دارد. محمدنعیم ایوب ‌زاده رییس این بنیاد در یک نشست خبری گفت: ناامنی در ۶۲ ولسوالی کشور، پایین بودن آگاهی عامه در برخی ولایات، استفاده از منابع دولتی به نفع یک نامزد مشخص، اعمال فشار زورمندان محلی و حضور زنان در روند انتخابات از چالش‌های اساسی برای انتخابات است. 
وی افزود: تامین امنیت مراکز رای دهی از سوی نهادهای امنیتی، فعال شدن هر چه زودتر دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایات، افزایش آگاهی عامه از سوی نهادهای انتخاباتی و تشویق زنان به روند انتخابات از سوی نهادهای مدافع حقوق زنان خواسته‌های مسئولین بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در ولایات می باشد. 
به گفته ایوب زاده، قرار است بنیاد تیفا، پنج هزار ناظرش را در ۳۴ ولایت کشور برای نظارت از انتخابات موظف نماید. 
گفتنی است که با وجود نگرانی برخی از نهادهای مدنی از عدم تامین امنیت انتخابات، براساس اخرین آمارهای وزارت امور داخله کشور، در روز برگزاری انتخابات ۶۷۷۲ مرکز رای دهی در سراسر کشور توسط نیروهای امنیتی افغان تامین امنیت می شود و ۳۹۶ مرکز دیگر در مناطق نا امن غیر فعال باقی خواهد ماند. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/17 نظرات (0)
فناوری جدید برای خواندن متون انترنت بر روی کف دست
فناوری جدید برای خواندن متون انترنت بر روی کف دست
گروهی از محققان دانشگاه اولم آلمان، مشغول طراحی نوعی پروژکتور کوچک برای صفحه نمایش همراه فراگیر، موسوم «امپ-دی» هستند که به کاربر امکان می دهد اطلاعات دیجیتال را روی هر سطحی به نمایش دربیاورد. به کمک این فناوری کاربر می تواند ایمیل، توییت و اطلاعات دیجیتال را بدون آنکه مجبور باشد ، موبایل را از جیبش بیرون بیاورد، بخواند.
در این فناوری از پروژکتور بسیار ظریفی استفاده شده است که تصویری روی دست کاربر می اندازد و فضایی برای کنش متقابل با کاربر از طریق حرکت های خاص دست به وجود می آورد.
کریستیان وینکلر، سرپرست این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه اولم می گوید: «ایده اصلی ساخت این دستگاه این نیست که بدنبال ابزارهای جدید برای نمایش باشیم، بلکه می خواهیم از آنچه که هم اکنون در دنیای اطراف ما وجود دارد استفاده کنیم. مثلا برای نمایش تصویر از کف دستمان استفاده می کنیم که همیشه همراه ماست.»
با کمک حسگر سه بعدی کینکت، پروژکتور مرتبا فاصله کانونی خود را تغییر می دهد تا کاربر بتواند سطح نمایش را عوض کند، بدون این که منتظر تغییر فاصله کانونی پروژکتور شود. حسگرها می توانند حرکت های خاص دست مثل ضربه های عرضی را تشخیص بدهند. در نتیجه نیازی نیست که مستقیما با موبایل کار کرد و تصاویر را می توان مستقیما روی دست کاربر انداخت. 
مدیر پروژه می گوید: کار کردن با پیش نمونه ای که تا کنون ساخته شده، ساده نیست. وی می افزاید که تیم پژوهشی او به شدت درگیر کار روی کاهش اندازه پروژکتور هستند. 
کریستیان وینکلر می افزاید:«در سه سال گذشته دیده ایم که شدت نور این پروژکتورهای بسیار کوچک، سه برابر بیشتر شده است. فناوری باتری هم پیشرفت کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد می توانیم نتیجه بگیریم که سه یا چهار سال دیگر ابزاری خواهیم داشت کوچک و قابل نصب روی بدن یا لباس (مثلا دور گردن یا روی لبه جیب) که هنوز آن قدر درخشندگی دارد که بتوان درون اتاق از آن استفاده کرد.»
محققان دانشگاه اولم می گویند که این سیستم برای مسیریابی و برقراری ارتباط هنگام راه رفتن بسیار مناسب است، زیرا می توان با آن تصویر فلش را روی زمین انداخت. همین طور می توان از این سیستم برای تبلیغات متناسب با محیط استفاده کرد.
پیش نمونه این دستگاه در ماه آوریل سال جاری در همایش سالانه کنش متقابل بین انسان و کمپیوتر در تورونتو عرضه خواهد شد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/15 نظرات (0)
این بار نیروهای امریکایی باعث کشته و زخمی شدن 12 اردو ملی در لوگر شد
کشته و زخمی شدن دوازده سرباز اردوی ملی در حمله هوایی نیروهای خارجی
در نتیجه‎ی بمباران هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی چرخ ولایت لوگر، ۱۲ تن از سربازان اردوی ملی کشته و زخمی شدند.
دین محمد درویش؛ سخنگوی والی لوگر با تائید خبر فوق،می گوید: حوالی ساعت ۳ صبح امروز، در عملیات هوایی، نیروهای خارجی، یک بمب به پوسته امنیتی اردوی ملی در ولسوالی چرخ ولایت لوگر اصابت کرد که در نتیجه آن پنچ تن سرباز اردو ملی کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.
این درحالیست که افزایش کشتار اردوی ملی در این اواخر خشم شهروندان را بر انگیخته، چنانکه آنان با راه اندازی تظاهرات و تحصن، حکومت را به کم توجهی در این راستا متهم کردند.
یاد آور می شود، چندی قبل ۲۱ تن از سربازان اردوی ملی در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر از سوی طالبان کشته شدند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 2 1392/12/15 نظرات (0)
 
کشف یک ثوب واسکت انتحاری و مهمات در ولایت بغلان
کشف یک ثوب واسکت انتحاری و مهمات در ولایت بغلان

مؤظفین ریاست عمومی امنیت ملی طی یک عملیات خاص اوپراتیفی، یک مخفیگاه سلاح و مهمات مختلف النوع را در مربوطات ولایت بغلان کشف و ضبط کردند. 

 این مهمات به شمول؛ یک ثوب واسکت انتحاری، ۲۵ میل سلاح مختلف النوع، ۲۶عدد تخت ریموت کنترول، یک پایه مخابره،۳ فیر مرمی، ۳ راکت RPG، ثوب دریشی اردوی ملی،۳عراده موتر نوع کرولا، ۱۳کیلوگرام چرس و ۴کیلوگرام تریاک می باشد. 

تروریستان قصد داشتند با استفاده از سلاح و مهمات متذکره پروسه کمپاین انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را مختل سازند. 
قضیه تحت تحقیق و بررسی بیشتر قرار دارد.

عبدالباری خلیلی بازدید : 3 1392/12/12 نظرات (0)
تغییر دکترین نظامی روسیه برای تسهیل اعزام نیرو به خارج از مرزها
تغییر دکترین نظامی روسیه برای تسهیل اعزام نیرو به خارج از مرزها
روسیه با تغییر دکترین نظامی خود در سال ۲۰۱۰ اعزام نیرو به خارج از مرزهایش را تسهیل کرد. پیش‌تر دفاع از کشور، شرکت در نبردهای ضدتروریستی یا برآورده‌کردن تعهدات بین‌المللی از پیش‌شرط‌های ضروری برای اعزام نیرو بودند. 
دکترین نظامی هرکشور که یک چهارچوب کلی است و به سادگی تغییر نمی‌کند، چکونگی شرکت نیروهای نظامی آن کشور در لشگر‌کشی‌ها، عملیات‌ها و نبردها را بیان می‌کند. 
در دکترین نظامی جدید روسیه از جمله آمده است: «استفاده از نیروهای مسلح و سایر یگان‌ها برای تأمین امنیت شهروندان روس که خارج از مرزهای فدراسیون روسیه به سر می‌برند، در انطباق با توجه به اصول و هنجارهای عمومی به‌رسمیت شناخته شده حقوق بین‌الملل و قراردادهای بین‌المللی فدراسیون روسیه، قانونی هستند.»
دکترین نظامی روسیه سال ۲۰۱۰ میلادی، در پی جنگ اوستیای جنوبی (آبخاز) در گرجستان که دو سال پیش‌تر رخ داده بود، تغییر کرد. آن‌زمان روسیه دلیل حمله نظامی خود به کشور همسایه، گرجستان را لزوم حمایت از شهروندان خود در منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی عنوان کرد.
برداشت جامعه بین‌الملل از این استدلال روسیه آن بود که مسکو هر زمان می‌تواند به این بهانه‌ فرمان اعزام نیروهای خود به خارج از مرزهای این کشور را صادر کند.
دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه اما آن زمان تأکید کرد که دلیل تغییر دکترین نظامی روسیه تسهیل شرایط مبارزه با دزدان دریایی است و با این تغییر، اردوی روسیه راحت‌تر می‌تواند وارد نبرد با آنها شود.
عبدالباری خلیلی بازدید : 6 1392/12/10 نظرات (0)
ثبت بیش از ۴۵۰۰ قضیه خشونت ‌علیه زنان در سال ۹۱
ثبت بیش از ۴۵۰۰ قضیه خشونت ‌علیه زنان در سال ۹۱
گزارش ارایه شده توسط وزارت امور زنان، وزارت داخله، دادگاه عالی و دادستانی منع خشونت علیه زنان، ثبت ۴۵۰۵ قضیه خشونت علیه زنان را نشان داد.
 سیده مژگان مصطفوی؛ معین وزارت امور زنان در نشست خبری امروز در کابل، گفت: ۴۵۰۵ قضیه خشونت علیه زنان در ۳۲ ولایت رخ داده است.
به گفته مصطفوی، ولایت کابل با ۲۱.۸ درصد، هرات با ۱۴.۹ درصد، تخار با ۷.۵ درصد، بلخ با ۵.۲ درصد و کاپیسا با ۴.۸ درصد بیشترین مورد خشونت علیه زنان را داشته اند.
خانم مصطفوی اضافه کرد ولایت کابل به دلیل نفوس بالا، بیشترین قضیه را ثبت نموده است که بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر، بعد از هشت ولایت قرار دارد.
به گفته وی، ۵ ولایت مذکور ۵۴.۵ درصد کل قضایای خشونت علیه زنان در کشور را تشکیل می دهند.
در این گزارش آمده است که میانگین خشونت ۳۵ قضیه در هر ۱۰۰هزار زن می باشد که ولایت نمیروز با ثبت ۱۶۸ قضیه بالاترین خشونت و ولایت سرپل با ثبت ۳ واقعه کمترین آمارها خشونت را در خود اختصاص داده اند.
گزارش مذکور نشان می دهد که از ۲۵ نوع خشونت های ثبت شده، از ۱۹ مورد آن در قانون منع خشونت علیه زنان نام برده شده است.
معین وزارت زنان علاوه کرد بیشترین نوع خشونت لت و کوب است که حدود ۱۸۲۶ قضیه می باشد و ۴۰.۵ درصد قضایا را تشکیل می دهد.
قتل ۷.۳ درصد، دشنام و بد رفتاری ۵.۴ درصد، عدم پرداخت نفقه ۵.۴ درصد و ازدواج اجباری ۵.۱ درصد را به ترتیب بشترین تا کمترین را نشان می دهد که این ۵ مورد ۶۳.۷ درصد خشونت ها را تشکیل می‌دهند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 8 1392/12/10 نظرات (0)

مرد مرده آمریکایی در موقع کفن و دفنش زنده شد

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند والتر ویلیامز از دنیای مردگان بازگشته است.

در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا، هنگامی که کارکنان یک آژانس کفن و دفن مشغول آماده کردن جسد یک مرد برای برگزاری مراسم تدفین او بودند، متوجه شدند که زنده است و در داخل کیسه حاوی جسد حرکت می کند و به آن لگد می‌زند.

شب قبل از آن، پزشکی که بر بالین والتر ویلیامز ۷۸ ساله حاضر شده بود تشخیص داد که ضربان نبض او قطع شده و مرده است.

گفته می‌شود که ممکن است دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب آقای ویلیامز به طور موقت از کار افتاده باشد.

دکستر هوارد، پزشکی که مرگ این فرد را اعلام کرد، به بی‌بی‌سی گفت پرستار آسایشگاه به او گفته بود آقای ویلیامز مرده و او نیز پس از انجام معاینات معمول، هیچگونه علائم حیاتی مشاهده نکرد.

آقای هوارد گفت این یک معجزه است و در بیش از دو دهه کار به عنوان پزشک قانونی، هرگز چنین چیزی ندیده است.

او گفت خانواده آقای ویلیامز از این موضوع خوشحالند اما هنوز در بهت بسر می‌برند.

آقای ویلیامز اکنون برای درمان در بیمارستان بستری شده و خانواده‌اش می‌گویند او خوشحال است که زنده مانده. 

عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/10 نظرات (0)
قیوم کرزی:
به نفع هیچ نامزدی کنار نمی‌روم
به نفع هیچ نامزدی کنار نمی‌روم
قیوم کرزی برادر رئیس جمهورکرزی، اعلام کرد که به نفع هیچ نامزد دیگری کنار نمی رود و به مبازرات انتخاباتی خود ادامه خواهد داد. قیوم دلیل این تصمیم را احترام به آرای مردم و بزرگان قوم و جرگه قومی به عنوان سنت دیرینه‌ مردم، عنوان کرد.
 اخیرا شماری از سران اقوام پشتون که از ولایات مختلف در کابل گرد هم آمده بودند، تلاش کردند تا زمینه تفاهم میان چند نامزد مشخص و انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها را فراهم کنند.
قیوم کرزی ضمن ابراز تشکر از افرادی که در جرگه شرکت کرده بودند، گفت که به عقیده‏ی وی راه حل مشکلات کشور، مشارکت در انتخابات است و او تلاش خواهد کرد که برای حل این مشکلات، به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.
قاضی امین وقاد یکی از اشتراک کنندگان جرگه قومی نیزدر این مراسم، ثابت قدم بودن قیوم کرزی در روند انتخابات را به او تبریک گفت و آنرا را دستاوردی مهم برای اعضای جرگه دانست.
وی با تاکید بر اینکه نامزدها باید با هم رقابت کنند، نه خصومت، گفت: رقابت در شهرها و کاخ نیست، بلکه در روستاها است.
آقای وقاد گفت که جرگه به کار خود پایان داده و زلمی رسول نیز به عنوان نامزدی شناخته شده که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی، خواهد ماند.
اعضای جرگه قومی که برای تشکیل ائتلافی بین قیوم کرزی و زلمی رسول، وزیر خارجه پیشین تلاش می‌کردند، نظر خود در مورد این ائتلاف را با رئیس جمهور کرزی نیز در میان گذاشته که به گفته منابع آگاه، نظر آنها از سوی رئیس جمهور کرزی رد شده است.
این تلاش‌ها باعث شد که تعدادی از نامزدها رئیس جمهور کرزی را متهم به مهندسی انتخابات کنند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/10 نظرات (3)
کنترول سنکوپ قلبی با ابزار قابل نصب در بدن
کنترول سنکوپ قلبی با ابزار قابل نصب در بدن
داکتران شفاخانه  شهر گیمریش در شمال پرتغال، با یک جراحی ساده ابزاری کوچک زیر پوست بیمار قرار می دهند. این دستگاه مانیتور قلبی برای بیمارانی است که دچار سنکوپ و تپش قلبی می شوند. این نوع فناوری که اولین بار سال ۱۹۹۷ مورد استفاده قرار گرفت، امروزه کوچکتر، پیچیده تر شده است. نمونه مورد استفاده در این شفاخانه سه سال در بدن بیمار می ماند و با کنترول پیوسته قلب بیمار، به داکتران امکان تشخیص دقیقتر تغییرات ضربان قلب و درمان مناسبتر را می دهد. 
این ابزار در شفاخانه های دیگر نیز مورد استفاده است. داکتران امیدوارند این مانیتور، امکان درمان و مراقبت بهتر بیمار را فراهم کند. داکتر متخصص قلب شفاخانه گیمریش می گوید: «با قرار دادن این ابزار، بیمار لازم نیست به شفاخانه بیاید، بعضی ها راهشان دور است، ابزار بسیار مفیدی است چون اطلاعات در سیستم ذخیره می شود.» 
با یک جراحی پانزده دقیقه ای، ابزار از راه شکاف یک سانتیمتری طوری زیر پوست بیمار در محل قفسه سینه قرار داده می شود که قابل مشاهده نیست. این مانیتور قلبی اولین گام در عرصه ابزارهای مانیتورینگ فزیولوژیک طولانی مدت محسوب می شود. 
حسگرهای پیشرفته و جدید با فراهم کردن اطلاعات درباره کنترول فشار خون و جریان خون، به شناخت مکانیسم سنکوپ کمک می کنند. متخصص قلب شفاخانه گیمریش می گوید: «با این ابزار، نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام) بیمار بطور دائمی و به مدت سه سال تحت نظر است. بعلاوه امکان کنترول نوار قلب بیمار از راه دور از راه انترنت برای شفاخانه ممکن می شود، یعنی صرف نظر از موقعیت مکانی بیمار، نوار قلبی او را هنگام سنکوپ ثبت می شود.» 
با سالخورده شدن جمعیت، هزینه خدمات درمانی در آینده بیشتر خواهد شد، در نتیجه نیاز به روشهای کارآمد مراقبت از بیمار بیشتر می شود.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/10 نظرات (0)
جعل امضای والی هرات و دریافت تعدادی جنگ افزار از کمپ خارجی ها
جعل امضای والی هرات و دریافت تعدادی جنگ افزار از کمپ خارجی ها
یک مقام معتبر امنیتی در ولایت هرات می گوید: که نیروهای امنیتی هرات ۱۵ تن را با سلاح های دست داشته شان از مربوطات منطقه "شیدایی "این ولایت بازداشت کرده اند.
وی گفت که این افراد با جعل کردن امضای والی هرات این جنگ افزارها را از کمپ خارجی ها واقع در نزدیکی قول اردوی ۲۰۷ ظفر به دست آورده بودند.
درهمین حال پاسوال سمیع الله قطره؛ قوماندان امنیه هرات این موضوع را تایید کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری نمود.
گفته می شود که این افراد در حالی به اتهام جعل امضای والی هرات بازداشت می شوند که چندی پیش پولیس هرات یک تن را به جرم جعل امضای مارشال فهیم؛ معاون اول رییس جمهور کشور شناسایی و بازداشت کردند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 5 1392/12/08 نظرات (1)
اوباما خواستار امضای پیمان امنیتی با افغانستان پیش از انتخابات شد
اوباما خواستار امضای پیمان امنیتی با افغانستان پیش از انتخابات شد
 رئیس جمهور امریکا در یک صحبت تیلفونی با رئیس جمهور کرزی، یکبار دیگر خواستار امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا قبل از انتخابات شد. 
بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا دیشب با حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صحبت تیلفونی کرد. 
در این صحبت تیلفونی سران دو کشور در رابطه به آماده گی ها برای انتخابات آینده، پروسه صلح، موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا و مسایل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند. 
بارک اوباما مراتب تسلیت خود را به رئیس جمهور کشور به خاطر کشته شدن ۲۱ تن از سربازان اردوی ملی در ولایت کنر، ابراز کرد. 
رئیس جمهور امریکا از پروسه انتخابات در افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که این پروسه به صورت درست در جریان است و کشورش از انتخابات افغانستان حمایت می‌کند،ولی از هیچ کاندیدی جانبداری نمی کند. 
در این صحبت تیلفونی رئیس جمهور کرزی گفت که انتخابات یک اصل بسیار مهم است. انتخابات آینده افغانستان در وقت معینهء قانونی آن برگزار می شود و افغان‌ها در این پروسه ملی به‌طور گسترده اشتراک خواهند کرد و در این راستا تمام آماده گی های لازم اتخاذ شده است. همچنان رئیس جمهور کشور در مورد انکشافات اخیر در مذاکرات با طالبان و نشست سران افغانستان، پاکستان و ترکیه در شهر انقره، به رئیس جمهور اوباما معلومات داد و گفت که باید پروسه صلح افغانستان به صورت عملی تطبیق شود. 
در این صحبت تیلفونی رئیس جمهور اوباما یکبار دیگر خواستار امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا قبل از انتخابات شد. 
رئیس جمهور حامد کرزی گفت که چنانچه مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی موافقتنامه امنیتی را تایید کردند؛ ما خواهان این موافقتنامه هستیم؛ اما پروسه صلح باید در کشور به طور عملی آغاز شود و این نیاز حیاتی مردم افغانستان است. 
رئیس جمهور افغانستان از باراک اوباما خواست که برای آغاز عملی پروسه صلح، مشترکاً کار صورت گرید؛ تا زمینه امضای موافقتنامه امنیتی مساعد گردد. 
در اخیر این صحبت تیلفونی روسای جمهور دو کشور بر ادامه همکاری های دوجانبه میان افغانستان و امریکا، تاکید کردند و رئیس جمهور امریکا افزود که کشورش از یک افغانستان با ثبات و متحد، حمایت می کند و به کمک و همکاری خویش به افغانستان ادامه می‌دهد. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 3 1392/12/08 نظرات (1)
به دنبال حکم محکمه‌ی تجدیدنظر امریکا؛
فلم موهن علیه پیامبر اسلام(ص) از یوتیوب حذف شد
فلم موهن علیه پیامبر اسلام(ص) از یوتیوب حذف شد
به دنبال حکم محکمه‌ تجدیدنظر امریکا، شرکت گوگل فلم جنجالی ساخته شده درباره پیامبر اسلام را از ویب سایت یوتیوب حذف کرد.
به گزارش رویترز، این حکم به دنبال درخواست سیندی لی‌گارسیا، یکی از بازیگران زن این فلم صادر شده است. این بازیگر گفته از محتوای فلم اطلاع نداشته و پس از انتشار آن با پیغام‌های تهدیدآمیز روبرو شده است.
گوگل که مالک ویب‌سایت یوتیوب است، پیشتر درخواست خانم لی‌گارسیا برای حذف فلم «بیگناهی مسلمانان» را رد کرده بود اما سرانجام به حکم محکمه برای حذف این فلم گردن نهاد.
 گوگل که حتی درخواست رئیس جمهوری امریکا برای حذف این فلم را رد کرده بود در بیانیه‌ای گفت، علیه حکم صادرشده درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 5 1392/12/08 نظرات (0)
راسموسن:
اگر چارچوبی قانونی مهیا نشود، نیروهایمان را از افغانستان خارج می کنیم
اگر چارچوبی قانونی مهیا نشود، نیروهایمان را از افغانستان خارج می کنیم
دبیرکل ناتو در بلجیم به سئوالات خبرنگاران درباره آینده نیروهای ناتو در افغانستان  پاسخ داد. 
آندرس فوگ راسموسن در پاسخ سئوال روزنامه نگار افغانستانی درباره احتمال جایگزین کردن نیروهای امریکایی با نیروهای ناتو درصورت امضا نشدن توافق نامه امنیتی دوجانبه گفت:« فرماندهی نظامی ما برای همه پیشامدها برنامه ریزی می کند. 
وی تاکید کرد: برای ایجاد تشکیلاتی با هدف آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان پس از ۲۰۱۴ آمادگی داریم و در نشست امروز و فردا هم آمادگی خود را برای انجام چنین ماموریت آموزشی قطعی می کنیم. 
دبیر کل ناتو خاطر نشان کرد: اگر چارچوبی قانونی در کار نباشد، قادر به ایجاد آن تشکیلات آموزشی نخواهیم بود و می بایست همه نیروها و تجهیزات خود را تا پایان ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کنیم. 
راسموسن با بیان اینکه این گزینه مطلوب آنها نیست، متذکر شد: اما امکان دارد، این پیامد ناخوشایند امضا نشدن توافق نامه امنیتی دوجانبه باشد. به همین دلیل یک بار دیگر از رهبران افغانستان می خواهم توافق امنیتی را امضا کنند.» 
راسموسن تصریح کرد:«واضح است با سپری شدن زمان چالش های بیشتری، به ویژه در برنامه ریزی حضور در افغانستان، به وجود می آید. ظاهراً رئیس جمهور کرزی آمادگی امضای توافق نامه امنیتی را ندارد. ما آماده ایم پس از انتخابات ریاست جمهوری با رئیس جمهور جدید در این زمینه گفتگو کنیم.
 وی با بیان اینکه انجام ماموریت آموزشی مد نظر ناتو پس از ۲۰۱۴  در افغانستان می باشد، خاطر نشان ساخت: در نهایت اگر چارچوب قانونی مهیا نشود مجبوریم تا پایان امسال همه نیروهایمان را فرابخوانیم.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/07 نظرات (0)
رئیس جمهور:
دشمنان با جنایات خود مانع برقراری صلح در کشور می شوند
دشمنان با جنایات خود مانع برقراری صلح در کشور می شوند
رئیس جمهور کرزی حمله انتحاری شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان و بمب گذاری در ولایت هلمند را که باعث کشته و زخمی شدن شماری از هموطنان بی گناه گردید، با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.
 شام دیروز یک انتحار کننده خود را در هوتل استاد رمضان در شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان منفجر کرد که در نتیجه‎ی آن ۱۱ نفر کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند. 
در حادثه دیگر، دیروز در اثر انفجار بمب جاسازی شده در یک موتر سایکل در مقابل لیسه مسلکی زراعت ولسوالی مارجه ولایت هلمند، ۳ متعلم مکتب متذکره کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.
رئیس جمهور ضمن تقبیح نمودن شدید این حملات تروریستی، گفت: دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان یکبار دیگر در راستای خدمت به بیگانگان، هموطنان بیگناه ما را به خاک و خون کشاندند. 
کرزی، عاملین این حملات تروریستی را دشمنان وطن و نوکران بیگانگان خواند و اظهار داشت که دشمنان با انجام اینگونه جنایات، مانع برگشتن صلح به کشور می شوند و همواره به دنبال تداوم قتل ها و کشتارها در کشور هستند.
عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/12/07 نظرات (0)
سامسونگ S5 را به بازار عرضه کرد
سامسونگ  S5 را به بازار عرضه کرد
شرکت سامسونگ از موبایل هوشمند جدید گلکسی اس۵ خود رونمایی کرد. این موبایل قرار است در ماه آوریل آینده وارد بازار شود. این موبایل و ساعت کاربردهای ورزشی نیز دارند. 
با توجه به علاقه بازار امریکا به ورزش و محصولات ورزشی، بنظر می رسد این کاربرد موبایل و ساعتهای سامسونگ فکر خوبی از آب در بیاید. سامسونگ سعی کرده تا بهترین وسایل ورزش سنجی را با موبایل و ساعتهای هوشمند خود ترکیب کند. 
 موبایل اس۵ و ساعتهای سامسونگ طی رویدادی در بارسلونای اسپانیا رونمایی شدند، اما همزمان نمونه هایی از آن در نیویورک هم به نمایش گذاشته شد. 
این موبایل مجهز به نبض سنج، قدم سنج، و ورزیدگی سنج است. اما گمان می شود که ورزشکاران از ساعتهای سامسونگ استقبال بیشتری بکنند، زیرا کار با آنها آسانتر است. 
کارشناسان معتقدند که ساعتهای جدید سامسونگ زیبا و ظریف هستند و برای کاربران زن هم جذابیت دارند. این ساعتها شما را در جریان ارتباطات تلفنی، ایمیلی و پیامکی قرار می دهد. 
دوربین موبایلهای جدید سامسونگ ۱۶ مگاپیکسل قدرت دارد و از این نظر نسبت به نسل قبلی آن پیشرفته تر است. این موبایلها سنسور اثر انگشتی هم دارد، و در مقابل آب و خاک هم مقاوم است.  
عبدالباری خلیلی بازدید : 22 1392/12/05 نظرات (1)
دولت مصر استعفا کرد
دولت مصر استعفا کرد
دمنابع خبری از استعفای دولت "حازم الببلاوی" در مصر خبر داده اند.
 مدت کوتاهی پس از اعلام استعفای دولت مصر، "حازم الببلاوی" در اظهاراتی تلویزیونی با تأیید این موضوع گفته است که این استعفا در پی چندین شکست صورت می گیرد.
وی افزود: مصر نیازمند تلاش همه مردم این کشور و حمایت کل جامعه است.
الببلاوی خاطرنشان کرد، دولت تحت نظارت ملت کار می‌کند و مسئولیت بزرگی برعهده مردم است.
 مصر اکنون در معرض خطرات بسیاری قرار دارد و اکنون زمان مناسبی برای مطالبات فرقه‌ای و منافع شخصی نیست.
الببلاوی تأکید کرد: خطراتی که در پیش روی ما قرار دارند اندک نیستند و ما باید بین این دو راه یکی را انتخاب کنیم؛ یا اینکه در حمایت از منافع کشور، منافع خودمان را قربانی کنیم، و یا اینکه بدون توجه به منافع مصر بر منافع فرقه‌ای خود تمرکز کنیم.
روزنامه مصری الفجر از نشست فوق العاده وزیران این کشور خبر داد.
عبدالباری خلیلی بازدید : 13 1392/12/05 نظرات (1)
ال چاپو، بزرگ ترین قاچاقچی جهان دستگیر شد
ال چاپو، بزرگ ترین قاچاقچی جهان دستگیر شد
خواکین گوزمن، بزرگ ترین قاچاقچی جهان که بیشتر با نام «ال چاپو» شناخته می شود در مکزیک دستگیر شد. 
ال چاپوی مکزیکی، رئیس باند قاچاق مواد مخدر «سینالوا» در ده سال گذشته به یکی از قوی ترین سردسته های باندهای قاچاق دنیا تبدیل شده است. 
دستگیری بزرگ ترین قاچاقچی دنیا برای انریکو پنانیتو، رئیس جمهوری مکزیک که در اواخر سال ۲۰۱۲ به قدرت رسید یک پیروزی محسوب می شود. 
ال چاپو پیش تر در سال ۱۹۹۳ در گواتمالا دستگیر اما در سال ۲۰۰۱ موفق شد از زندان بگریزد. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 42 1392/12/04 نظرات (2)

 دایکندی امن اما محروم ازهمکاری دولت

ولایت دایکندی یکی از جمله ولایت های امن ولایت کشور بشمار می رود، اما این ولایت از همکاری های دولت و کشور های دوست محروم است.

ولایت دایکندی دارای 10 ولسوالی می باشد، که این ولایت با دارا بودن این همه ولسوالی بازهم از محروم ترین ولایت های افغانستان با شمار می رود.

از تاسیس ولایت دایکندی و ولایت پنجشیر  10سال می گذرد، اما در حال حاضر نمی توان این دو ولایت را با هم مقایسه کرد، بخاطر که پنجشیر یکی از پیشرفته ترین ولایت های کشور به شمار می رود، و مردم این ولایت از همکاری های دولت و کشور های خارجی محروم نیستند.

در ولایت دایکندی بیش از 15 قوم زندگی می کنند، و همه این اقوام فرزندان شان را برای فراگرفتن تعلیم و تربیه به کابل پایتخت می فرستند، بخاطر که در این چند سال تا هنوز مکتبی از سوی دولت در این ولایت ساخته نشده است، بعضی از مکاتب که در ولسوالی های این ولایت موجود است، تا دوره متوسطه تدریس می شود.

گفتنی است که ولایت دایکندی در چند کیلومتری شهر باستانی بامیان قرار دارد اما این دو ولایت از لحاظ پیشرفت بسیار محروم بوده است و علیرغم امن بودن؛ دولت هیچ توجهی به این ولایت ها ندارد.

عبدالباری خلیلی بازدید : 5 1392/12/03 نظرات (0)
هند موشک زمین به هوا آزمایش کرد
هند موشک زمین به هوا آزمایش کرد
ارتش هند روزجمعه موشک زمین به هوای ˈآکاشˈ را درمحل سایت موشکی خود درایالت اوریسا درشرق این کشور با موفقیت آزمایش کرد. 
یک موشک میانبرد می باشد و توسط سازمان تحقیق و توسعه نظامی هند به عنوان بخشی از برنامه موشکی ساخته شده است. 
خبرگزاری پی.تی.آی به نقل از منابع نظامی هند گزارش داد این موشک یک فروند هواپیمای بدون سرنشین بنام ˈلکشیاˈ را مورد هدف قرار داد. 
یک مقام نظامی گفت که موشک آکاش درساعت ۱۱و ۲۲ دقیقه قبل ازظهر به وقت محلی از مجتمع شماره ۳محل آزمایش های موشکی هند شلیک شد. 
وی افزود، این موشک چندبار دیگر در طول چند روز آینده آزمایش خواهد شد. 
موشک آکاش دارای ۲۵ کیلومتر برد است و می تواند یک کلاهک ۶۰ کیلوگرمی را حمل کند. 
آکاش از توانایی لازم برای انهدام هواپیماهای دشمن در فاصله ۳۰ کیلومتری برخوردار است و می تواند چندین هدف را بطور همزمان مورد حمله قرار دهد. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 13 1392/12/01 نظرات (0)


بر اساس نتایج یک نظر سنجی؛
۵۵ درصد افغانستانی ها زندگی رنج آور و فقیرانه دارند
۵۵ درصد افغانستانی ها زندگی رنج آور و فقیرانه دارند
بر اساس نتایج دو نظرسنجی موسسه گالوپ، بیشتر مردم امریکا در حال حاضر جنگ در افغانستان را به عنوان یک اشتباه قلمداد می کنند و اکثریت مردم افغانستان نیز وضع زندگی خود را بسیار رنج‌آور می‌دانند.
 نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد، ۵۵ درصد افغانستانی ها، زندگی کنونی خود را فقیرانه و رنج‌آور می‌دانند. این رقم در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۹ درصد افزایش یافته است. 
پاسخ دهندگان بر اساس دیدگاهی که درباره زندگی کنونی و آینده خود در افغانستان دارند به سه گروه «در حال رشد»، «مشکل‌دار» و «دچار رنج و عذاب» دسته‌بندی شدند. 
در این نظرسنجی هیچ یک از پاسخگویان سطح زندگی خود را در حال «رشد و رونق» طبقه‌بندی نکردند. 
به گزارش آوا به نقل از ایسنا، نظرسنجی دیگری که موسسه گالوپ انجام داد، نشان داد که ۴۹ درصد از مردم امریکا بر این باورند که اعزام نیروهای اردوی این کشور برای جنگ در افغانستان اشتباه بود.
عبدالباری خلیلی بازدید : 41 1392/11/30 نظرات (0)
خودکشی سرباز امریکایی متهم به تجاوز به دختر نوجوان عراقی
خودکشی سرباز امریکایی متهم به تجاوز به دختر نوجوان عراقی
مقامات امریکایی اعلام کردند: یک سرباز ارتش این کشور که به جرم تجاوز به یک دختر عراقی و کشتن او و خانواده‌اش در زمان اشغال عراق در حال طی مجازات حبس ابد بود، در زندان خودکشی کرد. 
 "استیون دیل گرین"، نخستین سرباز امریکایی بود که براساس قوانین حوزه‌های قضایی فراتر از خاک امریکا متهم و گناهکار شناخته شد. این قانون که در سال ۲۰۰۰ امضا شد به دولت فدرال امریکا اختیار قضایی می‌داد تا پرونده‌های جنایی سربازان و شهروندان امریکایی را به دلیل جرایم ارتکابی آن‌ها در کشورهای خارجی پیگیری کند. 
جان استاهلی، سخنگوی دفتر فدرال زندان‌های امریکا اظهار کرد: کارکنان زندان فدرال تاکسون در آریزونا پی بردند که استیون دیل گرین ۲۸ ساله روز شنبه در داخل سلول خود به هیچ تقاضایی پاسخ نمی‌دهد. 
به گفته استالی پس از آنکه مشخص شد گرین مرده است مرگ وی به دلیل خودکشی تحت تحقیقات قرار دارد. 
عبدالباری خلیلی بازدید : 5 1392/11/29 نظرات (0)
شباهت به اوباما شیطان را از فلم «انجیل» حذف کرد
شباهت به اوباما شیطان را از فلم «انجیل» حذف کرد
تهیه‌کنندگان فلم «انجیل» بخشی را که مربوط به نمایش تصویر شیطان بود به دلیل مشابهت این چهره با چهره اوباما؛ رییس‌جمهوری مریکا از فلم درآوردند. 
 با توجه به جنجالی که چندی پیش به دلیل مشابهت چهره تصویر شده از شیطان در مجموعه تلویزیونی «انجیل» با چهره اوباما به پا شد، مسئولان فلم تصمیم گرفتند این صحنه را حذف کنند. 
روما داونی و مارک برنت به دلیل اجتناب از این جنجال تصمیم گرفتند تا این شخصیت را از مینی سریال خود حذف کنند. 
بازیگری که در نقش شیطان در این مجموعه ظاهر شده شباهت زیادی به باراک اوباما رییس جمهوری امریکا داشت و به همین دلیل در تدوین جدید فلم صحنه مربوط به این بازیگر حذف شده است. 
روما داونی که این فلم را با همسرش مارک برنت تولید کرده گفت با حذف صحنه های مربوط به شیطان، اکنون این فلم درباره مسیح است .
عبدالباری خلیلی بازدید : 3 1392/11/28 نظرات (0)
راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟
راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟
دانشمندان فنلندی با استفاده از مطالعات ژنتیکی، به راز تفاوت قدی بین زنان و مردان پی برده‌اند. 
کروموزوم «ایکس» اغلب در تحلیل‌های ژنتیکی در مقیاس بزرگ نادیده گرفته شده؛ با این حال، چون زنان دارای دو نسخه از این کروموزوم بوده و مردان فقط یک نسخه از آن را دارا هستند، شناسایی ارتباطات ژنتیکی با ژن‌های کروموزوم «ایکس» می‌تواند به درک دلیل تفاوت مشخصه‌های بین زن و مرد کمک کند.
محققان دانشگاه هلسینکی فنلند، گونه‌های ژنتیکی جدید کروموزوم ایکس را شناسایی کرده‌اند که بر قد انسان تاثیر می‌گذارند.
این دانشمندان تنوع ژنتیکی را که اغلب در کروموزوم ایکس (یکی از کروموزوم‌های تعیین‌کننده جنسیت) رخ می‌دهد، در تقریبا ۲۵ هزار فرد شمال اروپا با استفاده از اطلاعات مرتبط با سلامتی تحلیل کردند. 
هدف از این مطالعه، یافتن مولفه‌های ژنتیکی گزارش شده که می‌تواند تفاوت‌های فردی در چندین ویژگی از جمله قد، فشار خون و سطوح چربی خون را توضیح دهد. محققان همچنین نقش احتمالی کروموزوم ایکس را در تعدادی از تفاوت‌های شناخته‌شده بین زن و مرد از جمله قد بررسی کردند. 
این تحلیل نشان داد گونه ژنتیکی نزدیک به ITM۲A (ژن دخیل در رشد غضروف و یکی از ژن‌های کروموزوم ایکس) در میان افراد کوتاه‌تر از قد متوسط، بیشتر است. این نوع که در بیش از یک سوم اروپائیان وجود دارد، همچنین بیان ITM۲A را افزایش می‌دهد و هر چه ژن بیشتری بیان شود، فرد کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین، اثر این گونه ژنتیکی بر روی قد در میان زنان بسیار قوی‌تر است. 
به دلیل وجود دو کروموزوم ایکس در زنان، هر دوی نسخه‌های ITM۲A فعال هستند و این ژن در سطوح بیشتری بیان می‌شود. 
شناسایی نواحی از این دست که در آن مقادیر ژنتیکی کروموزوم «ایکس» بین زنان و مردان متعادل نیست، می‌تواند در درک محققان از تفاوت‌های بین دو جنس کارآمد باشد. 
جزئیات این مطالعه در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

عبدالباری خلیلی بازدید : 4 1392/11/24 نظرات (0)
"خرج کردن به ناحقّ مال، حیف و میل و اسراف است

در گیر و دار زندگی و مسائل روزمره گاهی گرفتار می‌شویم و یادمان می‌رود که در آنچه می‌کنیم تدبر و تفکر کنیم و اگر مسیری را اشتباه می‌رویم اصلاح نماییم.


 یکی از اعمال ناپسند و گناه در دین مبین اسلام "اسراف و ریخت و پاش" است که گاهی ما در زندگی‌های خود گرفتار این عمل هستیم اما نمی‌خواهیم اصلاح کنیم، همه ما می‌دانیم که اسراف کاری حرام و مذموم است اما بی‌توجهی می‌کنیم.


برای یادآوری مجدد قبح این عمل و ناپسند شمرده شدن آن در لسان معصومین(ع) چند حدیث و روایت در این باره را مرور می‌کنیم.


امام علی(ع) در تعریف عمل مذموم و ناپسند اسراف چنین می‌فرمایند: "خرج کردن به ناحقّ مال، حیف و میل و اسراف است۱".


پیامبر خدا(ص) در بیان نشانه‌های انسان اسراف کار فرمودند: "اسراف کار چهار نشانه دارد؛ به کارهای باطل می‌نازد، آنچه را فراخور حالش نیست می‌خورد، در کارهای خیر بی‌رغبت است و هر کس را که بدو سودی نرساند، انکار می‌کند۲".


امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: "کم‌ترین اندازه اسراف، دور ریختن ته مانده ظرف (غذا یا آب) است۳".


در ایام منتهی به سال نو یا به عبارتی شب عید که بازار خرید و فروش‌ها و ریخت و پاش‌ها گرم می‌شود حواسمان باشد که "اسراف" نکنیم.


پیامبر خدا(ص) در حدیثی فرمودند: "این‏که هرچه دلت بخواهد بخوری، اسراف است۴".


همچنین ایشان در بیان یکی از موارد اسراف چنین می‌فرمایند: "یکی از انواع زیاده‏‌روی، این است که هر آنچه را دوست داری، بخوری۵".

عبدالباری خلیلی بازدید : 5 1392/11/27 نظرات (1)
دختر صدام به تروریست ها پیوست
دختر صدام به تروریست ها پیوست
رغد صدام، دختر صدام که در ولایت الانبار عراق به سر می برد، با اعلام این خبر که به گروهک تروریستی داعش پیوسته است تاکید کرد که اولین زن مجاهدی است که در الانبار حضور خواهد داشت.
 رغد صدام، درحالیکه حمایت عربستان، امارات و قطر از گروهک تروریستی داعش را می ستود، در یک بیانیه مطبوعاتی به عنوان سخنگوی حزب منحل شده بعث عراق، گفت که در خلال یکی از سفرهای خود به عربستان ضمن موفق شدن برای دیدار با برادران سعودی، آنها توافق کردند که حملات شدید ارتش عراق علیه حزب بعث و گروهک داعش را دفع کنند.
البته زمانی که رغد خانم، جوان بود، ارتش حزب بعث به همین برادران سعودی حمله کرد تا از آنها بخاطر پول هایی که در زمان جنگ با ایران پرداخت کرده بودند از نزدیک تشکر کند، اما برادران سعودی نیز همانند برادران کویتی پانزده دقیقه بعد از حرکت ارتش صدام خود را به اروپا و امریکا رساندند و قسمت نشد گیر فرماندهان حزب بعث بیفتند.
دختر صدام افزود: پس از سفر به عربستان سعودی، قطر و امارات، به مراکش و تونس خواهم رفت تا زنان مجاهدی را جذب خود کنم که بتوانند از مردان مجاهد با تمام توان حمایت کنند!
وی که مدعی است به شیوخ، شاهان و شاهزادگان خلیج فارس قول داده است تا نخستین زن مجاهد الانبار باشد، تاکید کرده است: با وجود هشدارهای پزشکان که این فعالیت‌ها می‌تواند سلامتی مرا در خطر بیندازد، من حاضرم همه چیز خود را بدهم تا حکومت ما برای بار دوم مستقر شود.
عبدالباری خلیلی بازدید : 3 1392/11/22 نظرات (0)
تلاش افغانستان برای عضویت در سازمان جهانی تجارت
تلاش افغانستان برای عضویت در سازمان جهانی تجارت

اتحادیه اروپا و افغانستان قراردادی را به منظور نتایج گفتگوهای دوجانبه، برای عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی به امضا رساندند.


 شریف احمدزی؛ معاون اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان(آیسا) می گوید که عضویت در این سازمان در تامین روابط و گسترش روابط تجارتی با اعضای آن ارزش خاصی دارد و راه را برای تجارت جهانی به افغانستان باز می کند.


وی افزود که افغانستان در سال های اخیر تلاش زیادی کرده که سیستم تجاری خود را با معیارهای سازمان تجارت جهانی برابر سازد؛ تا از این طریق بتواند شامل این سازمان شود.


به گفته او، این تلاش ها شامل "قانون شرکت ها، قانون علایم تجارتی و سایر قوانین برای بخش تجارت تکمیل شد و سایر قوانین که در صدور و ورود کالاها نیاز است" نیز تکمیل شده است.

درباره ما
Profile Pic
این سایت برای به پخش رساندن خبرهای جهان و افغانستان ساخته شده است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 46
  • بازدید کلی : 7,554